Leegruimen van een woning in een verzorgingshuis na overlijden
Is u dierbare overleden in een verzorgingshuis en moet u de woning leegruimen? Het verschilt per verzorgingstehuis hoeveel dagen u hiervoor de tijd heeft. Zij ontvangen meestal nog 13 dagen vergoeding, maar u moet de woning meestal binnen één week opleveren. Vraag dit altijd even na, zodat u niet voor vervelende verassingen komt te staan. Moet er snel worden ontruimd? Lees dan onze 7 tips voor een soepele ontruiming.
1. Zorg voor inzicht en overzicht
Na het overlijden van uw dierbare komt er een hoop op u af als nabestaande. Een goed overzicht geeft houvast en hiermee voorkomt u dubbel werk of dat er zaken worden vergeten. Zeker wanneer u met meerdere mensen werkt, is het handig om vooraf te bepalen wie verantwoordelijk is voor welke taak. Stel één persoon aan om de boel te organiseren en controleren.
2. Is er sprake van een overlijdensrisicoverzekering
Na het overlijden wordt er onder voorwaarden een bedrag uitgekeerd door de verzekering. Het doel hiervan is om u te ontlasten, zodat niet alle kosten op uw schouders komen. Denkt u hierbij aan de vaste lasten, maar ook aan bijvoorbeeld de kosten voor het ontruimen van de woning. Vaak volgt op korte termijn ook de laatste factuur van het CAK. Deze kan soms fors oplopen. Ga dus vooraf na of er sprake is van een overlijdensrisicoverzekering, zodat u weet waar u aan toe bent.
3. Voorkom overhaaste beslissingen
In een korte tijd moet de woning in het verzorgingshuis leegruimen en nog van alles regelen. Dit geeft de nodige druk en hierdoor kunnen er overhaaste beslissingen genomen worden. Uw eerste reactie zal zijn om dingen op te zeggen en stop te zetten. Wij willen u adviseren om eerst alles op een rijtje te zetten. Hiermee voorkomt u bijvoorbeeld dat de bankrekening is opgeheven, terwijl er nog rekeningen betaald moeten worden.
4. De woning zelf leegruimen of liever uitbesteden
Wilt u de woning zelf leegruimen of besteedt u dit liever uit aan een professioneel bedrijf? In deze emotionele periode kan dit laatste vaak uitkomst bieden. Zo kunt u zich richten op de organisatie van de uitvaart en het regelen van de administratieve zaken. Als u ons inschakelt, hoeft u alleen de spullen uit te zoeken die emotionele- of persoonlijke waarde voor u hebben. De rest nemen wij van u over.
5. Bewaar de facturen voor de belastingdienst
Als u kosten maakt die betrekking hebben op het overlijden van uw dierbare, kan het zijn dat deze deels aftrekbaar zijn. Raadpleeg voor meer informatie de website van de belastingdienst of vraag het aan uw belastingadviseur.
6. Laat de post doorsturen via de Nabestaandenservice
Het verzorgingshuis zal de post natuurlijk bewaren en op verzoek misschien ook wel doorsturen. Toch scheelt het u een hoop tijd als u gebruik maakt van de Nabestaandenservice van PostNL. Hiermee worden ook alle instanties die u wellicht vergeten bent op de hoogte gesteld van het overlijden.
7. Bekijk onze checklist voor verhuizen
Wilt u meer tips voor een goede organisatie? Bekijk dan onze uitgebreide checklist voor verhuizen. Hierin vindt u alle stappen die er ondernemen moeten worden voor een zorgeloze ontruiming of verhuizing.
Het leegruimen van de woning uitbesteden?
Wilt u het ontruimen van de woning liever uitbesteden? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.
Ga terug naar het overzicht