Stappenplan: kies de zorgaanbieder en zorg die bij u past
Het jaar is weer bijna om! Hoogste tijd om na te denken over uw nieuwe zorgpakket of aanbieder. Stapt u over, is uw situatie veranderd of heeft u aanvullende zorg nodig? Met dit stappenplan maakt u de juiste keuze.
Stap 1: Bereid u voor en haal het beste resultaat
- Neem de tijd om alles goed uit te zoeken. Dit zal zich uitbetalen in een prettige hulp, die past bij uw situatie, wensen en mogelijkheden.
- Er zijn veel mensen en organisaties die u verder kunnen helpen. Zorg ervoor dat u alle informatie heeft en alle antwoorden op uw vragen.
- Er zijn in Nederland veel voorzieningen die kunnen helpen. Hieronder staat een lijst met voorbeelden van beschikbare diensten die u kunnen helpen.
Is uw situatie veranderd? Dan kan het zijn dat u een andere zorgaanbieder of aanvullende zorgpakket nodig heeft.
Hulp nodig om langer thuis te wonen?
- Activiteiten (hobby, informatie, cursussen,lezingen, uitjes)
- Hulpmiddelen (voor alle ‘beperkingen’ zijn kleine en grote hulpjes beschikbaar)
- Administratie (belastingen, formulieren)Informatie en advies (om u wegwijs te maken)
- Alarmering (met een druk op de knop hulp inroepen)
- Klussendienst voor huis en tuin
- Boekenbezorgservice (via de bibliotheek)
- Maaltijdvoorziening
- Boodschappendienst (om uw boodschappen thuis te laten bezorgen)
- Mantelzorg (zodat de mensen die u vaak helpen, óók geholpen worden)
- Casemanagement (persoonlijke, intensieve hulp om alles om u heen te regelen)
- Ontmoeting en contact (activiteiten, telefooncirkels, bezoekdiensten)
- Computerhulp (ook voor smartphone en tablet)
- ThuiszorgDomotica (woonhuis automatisering)
- Vervoer
- Huisdierverzorging en –oppas
- Woningaanpassing
- Hulp in de huishouding
- Zorgbemiddeling (om te helpen de zorg voor u te regelen)
Stap 2: verzamelen van informatie over zorgaanbieders
- De gemeentegids van uw gemeente is een goede informatiebron. U kunt deze ophalen of telefonisch bestellen.
- De Welzijnsorganisatie is in vrijwel elke gemeente gevestigd en is dé organisatie die kan helpen. U kunt hier bijvoorbeeld informatie krijgen via een ouderenadviseur.
- Het WMO-loket van uw gemeente is ook een goede informatiebron. U kunt telefonisch contact opnemen of langsgaan op afspraak.
Er zijn veel diensten in Nederland. Zoek daarom door via Google of vergelijk via een onafhankelijke zorgvergelijker
Stap 3: vergelijken van zorgaanbieders
Bij het oriënteren komen allerlei eigenschappen van aanbieders naar voren. Vergelijk het volgende om de juiste keuze te maken:
- Flexibiliteit: Hoe snel kunt u geholpen worden en denken ze goed met u en uw situatie mee?
- Bereikbaarheid: Kunt u de aanbieder makkelijk vinden en bereiken?
- Prijs: Wordt er met vrijwilligers gewerkt, wordt een dienst vergoed of zit er een prijskaartje voor u aan? Indien u moet betalen voor een dienst vraag dan hoe de prijs tot stand komt. Betaalt u bijvoorbeeld per uur, per dag of per dienst?
- Kwaliteit: Wat weet u over de kwaliteit van de dienst? Kijk bijvoorbeeld naar referenties.
Stap 4: kiezen van een zorgaanbieder
- Bepaal wat voor u de belangrijkste voorwaarden zijn en vergelijk de aanbieders met elkaar.
- U kunt vervolgens de aanbieders bellen of langs laten komen voor een kennismaking en/of een eerste dienstverlening. Hierna beslist u of de aanbieder bij u past en of u met de aanbieder verder wilt.
- Bedenk goed dat u nooit aan een aanbieder vast zit. Wanneer iets u niet bevalt, geef dit dan aan. De aanbieder kan dit eventueel verhelpen. Blijkt dit niet het geval te zijn, dan kunt u vragen om een andere contactpersoon of zorgaanbieder.
Steeds meer senioren hebben een smartphone of tablet. Wilt u liever online vergelijken? Klik op onderstaande button.
Ga terug naar het overzicht