skip to Main Content

Stappenplan: kies de zorgaanbieder en zorg die bij u past

Het jaar is weer bijna om! Hoogste tijd om na te denken over uw nieuwe zorgpakket of aanbieder. Stapt u over, is uw situatie veranderd of heeft u aanvullende zorg nodig? Met dit stappenplan maakt u de juiste keuze.

Stap 1: Bereid u voor en haal het beste resultaat

  • Neem de tijd om alles goed uit te zoeken. Dit zal zich uitbetalen in een prettige hulp, die past bij uw situatie, wensen en mogelijkheden.
  • Er zijn veel mensen en organisaties die u verder kunnen helpen. Zorg ervoor dat u alle informatie heeft en alle antwoorden op uw vragen.
  • Er zijn in Nederland veel voorzieningen die kunnen helpen. Hieronder staat een lijst met voorbeelden van beschikbare diensten die u kunnen helpen.

Is uw situatie veranderd? Dan kan het zijn dat u een andere zorgaanbieder of aanvullende zorgpakket nodig heeft.

Hulp nodig om langer thuis te wonen? 

  1. Activiteiten (hobby, informatie, cursussen,lezingen, uitjes)
  2. Hulpmiddelen (voor alle ‘beperkingen’ zijn kleine en grote hulpjes beschikbaar)
  3. Administratie (belastingen, formulieren)Informatie en advies (om u wegwijs te maken)
  4. Alarmering (met een druk op de knop hulp inroepen)
  5. Klussendienst voor huis en tuin
  6. Boekenbezorgservice (via de bibliotheek)
  7. Maaltijdvoorziening
  8. Boodschappendienst (om uw boodschappen thuis te laten bezorgen)
  9. Mantelzorg (zodat de mensen die u vaak helpen, óók geholpen worden)
  1. Casemanagement (persoonlijke, intensieve hulp om alles om u heen te regelen)
  2. Ontmoeting en contact (activiteiten, telefooncirkels, bezoekdiensten)
  3. Computerhulp (ook voor smartphone en tablet)
  4. ThuiszorgDomotica (woonhuis automatisering)
  5. Vervoer
  6. Huisdierverzorging en –oppas
  7. Woningaanpassing
  8. Hulp in de huishouding
  9. Zorgbemiddeling (om te helpen de zorg voor u te regelen)

Stap 2: verzamelen van informatie over zorgaanbieders

  • De gemeentegids van uw gemeente is een goede informatiebron. U kunt deze ophalen of telefonisch bestellen.
  • De Welzijnsorganisatie is in vrijwel elke gemeente gevestigd en is  dé organisatie die kan helpen. U kunt hier bijvoorbeeld informatie krijgen via een ouderenadviseur.
  • Het WMO-loket van uw gemeente is ook een goede informatiebron. U kunt telefonisch contact opnemen of langsgaan op afspraak.

Er zijn veel diensten in Nederland. Zoek daarom door via Google of vergelijk via een onafhankelijke zorgvergelijker

Stap 3: vergelijken van zorgaanbieders

Bij het oriënteren komen allerlei eigenschappen van aanbieders naar voren. Vergelijk het volgende om de juiste keuze te maken:

  1. Flexibiliteit: Hoe snel kunt u geholpen worden en denken ze goed met u en uw situatie mee?
  2. Bereikbaarheid: Kunt u de aanbieder makkelijk vinden en bereiken?
  3. Prijs: Wordt er met vrijwilligers gewerkt, wordt een dienst vergoed of zit er een prijskaartje voor u aan? Indien u moet betalen voor een dienst vraag dan hoe de prijs tot stand komt. Betaalt u bijvoorbeeld per uur, per dag of per dienst?
  4. Kwaliteit: Wat weet u over de kwaliteit van de dienst? Kijk bijvoorbeeld naar referenties.

Stap 4: kiezen van een zorgaanbieder

  • Bepaal wat voor u de belangrijkste voorwaarden zijn en vergelijk de aanbieders met elkaar.
  • U kunt vervolgens de aanbieders bellen of langs laten komen voor een kennismaking en/of een eerste dienstverlening. Hierna beslist u of de aanbieder bij u past en of u met de aanbieder verder wilt.
  • Bedenk goed dat u nooit aan een aanbieder vast zit. Wanneer iets u niet bevalt, geef dit dan aan. De aanbieder kan dit eventueel verhelpen. Blijkt dit niet het geval te zijn, dan kunt u vragen om een andere contactpersoon of zorgaanbieder.

Steeds meer senioren hebben een smartphone of tablet. Wilt u liever online vergelijken? Klik op onderstaande button.

Back To Top
×